Buna, sunt Eliza! Cu ce informatii te pot ajuta?

Studiu MKOR - Impactul Epidemiei COVID-19 asupra vieții românilor 2020

Pentru majoritatea românilor, epidemia de Coronavirus înseamnă o schimbare radicală a stilului de viața, a percepțiilor asupra vieții în general și o reconsiderare a valorilor personale.
În cel mai recent studiu MKOR, puteți urmări impactul epidemiei de Coronavirus în România și atitudinile populației legate de aceste schimbări:

  •         Distanțarea socială
  •         Obiceiuri de zi cu zi
  •         Obiceiuri de cumpărare
  •         Valori personale
  •         Lucrul de acasă
  •         Impact economic 

Distanțarea socială
Limitarea posibilității de liberă mișcare este resimțită de 69% dintre români și a condus la schimbarea planurilor personale (44%) și profesionale (18%), mai ales a celor legate de călătorii.

Obiceiuri de zi cu zi
Aproape toți românii (98%) și-au schimbat obiceiurile de zi cu zi, ca răspuns la epidemia de Coronavirus (COVID-19). În această perioadă, 82% se spală și se dezinfectează mai des pe mâini, iar 75% evita spațiile publice, ieșind afară doar pentru drumurile de strictă necesitate. Mai mult, 46% dintre persoane își iau măsuri de precauție suplimentară, alegând să poarte mască și mânuși atunci când ies din casă.

Obiceiuri de cumpărare
Schimbările de comportament se reflectă și în obiceiurile de cumpărare, aproape jumătate dintre români alegând să reducă cheltuielile la minim (49%), gândindu-se de doua ori înainte de a face o cheltuială (42%). În plus, 30% se îndreaptă către cumpărăturile online zilele acestea, mai mult decât o faceau înainte de epidemia de Coronavirus. Aproximativ 1 din 4 persoane și-au asigurat provizii de mâncare și alte produse de bază pentru această perioadă.

Valori personale
Epidemia de Coronavirus are și un impact pozitiv, în sensul în care mai mulți români își manifesta mai mult grija față de prieteni și familie (37%) ori petrec mai mult timp cu copiii (25%).

Lucrul de acasă
Pentru mai mult de jumătate (56%) dintre românii care au un loc de muncă, lucrul de acasă nu este posibil, din cauza specificului muncii pe care o realizează. După declanșarea epidemiei de COVID-19, 34% dintre angajați și-au adaptat modul de lucru, alegând să lucreze de acasa, fie parțial (22%), fie în totalitate (12%). Acestora li se adaugă alți 9%, care obișnuiau să lucreze de acasă și înainte.

Impact economic
Aproape 1 din 4 persoane au suferit deja o reducere a veniturilor. Mai mult, 19% din populația activă a intrat în situație de risc în această perioadă, în urma suspendării temporare a contractului de muncă (8%), a intrării în șomaj tehnic (7%) sau chiar a pierderii locului de muncă (4%).

 

Studiu MKOR COVID-19

Perspectiva sociologică asupra studiului

Conform studiului MKOR, distanțarea socială este înțeleasă, respectată și încurajată puternic de români. Totuși, oamenii sunt conștienșți de impactul asupra relațiilor interumane, iar schimbarea radicală a rutinei duce la o stare de confuzie și șoc pentru aceștia.

Conștientizarea crizei ce va veni îi determină pe indivizi să pună sub semnul întrebării stabilitatea financiară și să renunțe la micile răsfățuri cu care mulți erau obișnuiți (mersul la mall, la salon, în city-break-uri sau vacanțe). Prioritar devine acum traiul zilnic, cu necesitățile sale.

Importanța prezentului ocupă în aceste momente primul loc în lista priorităților, timpul petrecut cu familia și cei apropiați, sănătatea și bunăstarea acestora fiind cele mai de preț lucruri.

    “Suntem convinși că acest tip de înțelegere a impactului distanțării sociale va lăsa urme în mentalul colectiv și în societatea de consum, așa cum o cunoaștem. Iar rolul nostru, ca cercetatori, este să reflectăm cât mai bine aceste schimbări, așa încât autoritățile, companiile și oamenii să poată lua decizii informate pentru viitor.” a menționat Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.
 
Studiul poate fi descarcat complet de aici.
auto image/svg+xml mješalica traktor kamion jedrilica motor